Greek Opposition Parties Call for Minister’s Resignation Over Corruption Scandal



Greek opposition parties have asked for the resignation of Minister of Administrative Reconstruction Olga Gerovassili for being main shareholder in a company that does business with the State.

According to Greek Constitution, a person holding pubic office is not allowed to participate in a company that takes public contracts.

Gerovassili, a medical doctor, is a partner in a private company doing business with the state. She is the owner of a radio-diagnostic medical facility called “Alexios Gerovassilis GP” in Arta, providing CT scanning services.

Further allegations against Gerovassili is that the CT scanner at the Arta public hospital has not been operating for years, therefore all patients that need the examination are directed to Gerovassili’s private practice. “Alexios Gerovassilis GP” has a contract with the Greek State to do the diagnostic exams.

The private medical service had a contract with the state from 2012 until 2015, after Gerovassili was voted in as a SYRIZA MP in 2012. This is a clear case of conflict of interest according to article 57 of the Greek Constitution.

The article stipulates that a person that takes public office must resign from their position as partners in private companies doing business with the state. Gerovassili transferred her holdings in the company on July 30, 2015 to her son, Apostolos Ktenas, 12 days after she was sworn in as government spokesperson.

The case was reported by Proto Thema newspaper and caused a political uproar. Main opposition New Democracy called on Gerovassili to hand over her seat in Arta, while calling her actions anti-constitutional and provocative.

The minister responded to the accusations claiming she did not know that she had violated the Constitution by being an MP and partner in her company, but sold her shares after she became a member of the government in 2015.

The official response from the prime minister’s office was written in offensive language, calling the allegations slanderous and accused the newspaper of siding with New Democracy.